29 november 2012

Kvar i LA

ja, vi är alltså kvar i LA fortfarande. Bor på radison sas vi flygplatsen. Vi tog oss till flygplatsen i morse och jag hade försökt checka in online, det funkade inte alls så vi fick ställa oss i den vanliga kön. Väl framme ( 5 minuter innan checkin disken stängde) fick vi höra att de inte kunde checka in oss, då vi inte hade någon returbiljett! Va?? Jag hade ju pratat med ambassaden som sagt att jag inte behövde det. Vi kommer ju lämna Bolivia för att åka till Argentina i februari och innan dess ska vi åka och fira jul i Peru. Men inte hade vi bokat några biljetter till det ännu. De sa att ja vi kan nu fort kolla vad returbiljetter kostar till LA och boka det åt er. Då sa jag att NEJ! Jag har inte råd att köpa biljetter jag inte skall använda. Sen kom det fram att jag kunde ju visst boka buss biljetter online eller ha bokat en biljett till Argentina (det sa dem efter att det redan var försent.. men påstod att de hade sagt det när de nämnde returbiljetten till LA). Suck.. Ja så vi fick alltså inte checka in. Fick ett nummer till COPA airlines och mina biljettnummer, så jag kunde ringa och boka om biljetterna när jag löst det där med utresan från Bolivia. 
Väldigt trist att inte ambassaden hade berättat det här för mig, så hade vi sluppit att oroa barnen och ta massa energi åt sånt här trist. 

Vi kände oss väldigt uppgivna, men jag pratade med Maria som väntar på oss med sin familj i Santa Cruz. Hon fixade så jag kunde boka online biljetter till bussen och det kändes skönt att få lite hjälp. Ringde sedan upp COPA och de kunde ju inte alls hjälpa mig, då mina biljetter var köpta genom en resebyrå, och vår svenska resebyrå har telefontid mellan 9-14, vilket innebär att jag får stanna uppe och ringa vid kl 00:00 här, eftersom det är 9 timmars skillnad. 

Det är iaf skönt här på hotellet, fint rum med sköna sängar, pool osv. Vi beställde hem Indisk mat till lunch och vi har badat och sovit middag! Allt har väl sin mening ;) Jag hoppas bara att flygstolen.se hjälper mig när jag ringer till dem inatt. Så det inte blir något mer problem. Nu har vi ju biljetter ut från Bolivia fixade så det inte skall vara något problem att få åka in i landet. 


2 kommentarer:

  1. Hej! Jag vill börja säga att jag beundrar ert mod som gör den här resan, vilken häftig grej! Men jag har en fråga, vad händer om barnen vill läsa vidare, välja en annan väg än ni tänker er när de växer upp?
    Jag har hemskolat mina fyra barn. De två äldsta har valt yrken som inte kräver någon vidareutbildning, den ena jobbar med att bruka jord, den andra är konstnär. Men mina två yngre barn tänker sig båda en mer akademisk framtid. 22-åringen vill bli läkare. Trots att jag varit ambitiös med hemskolningen så tycker hon att gymnasiet har varit tufft. Hon är inte van vid att jobba på samma vis som de gör där. Nu går hon på universitetet men det har varit en tuff resa för henne. Min yngsta går i gymnasiet nu och vill jobba med miljö och politik när hon växer upp. Men hur skulle det fungera för era barn?
    Jag hoppas ni inte ser detta som kritik, och ni har säkert redan funderat på olika situationer och hur ni kommer att ta itu med dem. Jag är bara nyfiken då jag själv är intresserad av alternativa sätt att leva.
    Ha en riktigt fin resa!
    Majalise.

    SvaraRadera
  2. Oj vad trpkigt. Hoppas att resten av resan går bättre!

    SvaraRadera