22 november 2013

Glutenfritt formbröd

Vill dela med mig av ett sjukt gott recept jag hittade på i förra veckan. Det smular inte och är inte för kompakt och är bara helt perfekt.


7 dl vatten
1 msk honung
50 g jäst
2 dl rismjöl
3 dl bovetemjöl
2 dl malda havregryn (eller skrädmjöl om du inte kan mala själv hemma)
0,75 dl pofiber
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
ev 3 msk glutenfritt surdegspulver
1 dl solrosfrön
0,5 dl linfrön
0,5 dl sesamfrön
russin/dadlar

Blanda 3 dl ljummet vatten, jästen och honungen i en skål. Låt stå medans du blandar ihop övriga ingredienser i en bunke. När jästblandningen börjat bubbla kan du hälla i resterande vattnet och blanda allt antingen förhand eller i en maskin ca 10 min. Degen skall vara ganska lös.
Häll upp den i en smord brödform och låt jäsa ca 45 min under bakduk.
Sätt in en plåt i ugnen och sätt den på 250 grader, när degen jäst klart sätt försiktigt in den på den varma plåten och dra ner värmen till 200 grader.  Grädda i ca 1h 15 min

Baka och njut ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar