12 oktober 2013

Höst

Nu har hösten kommit hit till Bornholm. Träden lyser i gult, orange och rött och det har blåst massor de senaste dagarna, det blåser dock varma vindar så det är bara mysigt.
Jag läste på nätet att det finns både valnötter och hasselnötter i skogarna här, så tänkte försöka hitta på något ställe där det finns och man kan plocka. Det finns fortfarande massor med björnbär överallt (på vår tomt också!) de växer på alla ställen där ja vart här på ön, som ogräs verkligen.
Synd att det har regnat så lite och finns så lite svamp i skogarna i år, jag hade verkligen sett fram emot att plocka svamp, det är en av mina favorit grejer att göra. Jag får väl nöja mig med nötter, nypon och björnbär och alla goda päron och äpplen som växer på vår tomt.


Fast det är en väldigt liten ö och det inte bor så mycket folk här så går det mesta att få tag på. Det finns mycket mer ekologisk mat i affärerna här än i Sverige och oftast till bättre priser. Sen finns det en hälsokost sida där man kan beställa saker fraktfritt till sin närmaste hälsokostbutik, så jag tänkte att vi skulle prova det. Har inte hittat kokosolja utan smak och ingen större flaska med sesamolja, det är något som vi förbrukar ganska mycket av så det vore ju bra att beställa hem lite att ha i lager.



Jag har öppnat en blogg på http://eko-ramsa.blogspot.dk där jag bl a syr ekologiska barnkläder på beställning. Man kan än så länge beställa tajts och tröjor i eko jersey. Kommer lägg upp andra kläder till försäljning allt eftersom jag syr. Alla nya tyger är eko och de andra är köpta på loppis.

Ekologiska tajts som jag sytt

1 kommentar:

  1. Blir avundsjuk, mitt päronträd vid nya huset verkar ha tappat ner alla päron innan dom hann mogna :( Ligger bara en drös små sura saker på backen där. Men hos mamma finns det några som är goda iaf, börjat mixa en massa frukt åt både Molly och mig själv.

    SvaraRadera